|
|
|
|
|
XOSÉ LUÍS
MÉNDEZ FERRÍN
LABIRINTO
(de Elipsis e outras sombras,
Xerais, 1995)
|
|
|
|
bbbCando
meniño arredáronme da miña comunidade
familiar, con consentimento da matriarca que rexía
o grupo, pra ser educado polos Circuítos do Non. Con
dor fun trasplantado dende o ledísimo val meu -rico
en mazá, mirambel, ameixa, con socalcos de millo estremecido
nas lenturentas, longas noites zucradas- hastra o mundo, alonxado
do mundo, da conspiración. Secretamente todos os membros
da miña comunidade viñeran participando nos
Circuítos do Non, cada quen en seu degrao. Ao longo
das edades, os meus, solertes, raposeaban unha adhesión
absoluta ao sistema, entramentres preparaban a revolta con
paciencia, entremesturando, igoal que fíos nun broslado
de punto de cruz, o si e o non, a participación nas
xuntanzas lexisladas -sempre idénticas a si mesmas-
do Estado dos Seis Libros, coas fuxidas á Cidade Vella
onda, en estancias metálicas, poeirentas e desertas,
comunicábanse a súa espranza e a súa
confusión. Espranza e confusión que opuñan,
latexantes, á seguridade na completa realización
do presente e á ríxida afirmación sóbor
de si mesmo (como unha imaxe que se confirma no azougue dun
espello e trasfega a conciencia na propia imaxe) que eran
características dominantes do Estado dos Seis Libros.
Así pois, a vella matriarca levoume en persoa, collido
da man, a través do territorio da comunidade, sendo
eu de obra de doce años. Notaba eu os dedos duros e
o rudo pelexo da que mandaba en todos nós e, de tempo
en tempo, un pequeno estremecento que lle descía dos
pulsos. Invitoume a despedirme con saúdos ortodoxos,
marciais, mecánicos, segundo mandan os preceutos dos
Libros, de amorosas nais (antre as cales estaría sen
dúbida a miña propia), mozas e tensas pola emoción
da despedida e pola realización do meu destino impar,
de pais ríxidos e homildosos, como ordenan os sistemas
de comportamento vixentes en todo o Estado, ocultamente contestados,
aldraxados nos seus bravos corazóns ardentes. Pais
que, segundo adeprendín máis tarde, ollaban
pra min con fe e con desespero, impotentes para comprir a
miña misión polo imperativo cuadrangular do
tempo en que naceran e orgullosos de pertenceren á
xeración que me procreara, sabendo que antre a miña
sé predestinada xurdiría eu, o que había
de ser Xefe dos Circuítos do Non.
|
|
|
|
bbbE
a matriarca levábame, a través do crepúsculo,
na súa nave. Cortamos o ar e nun intre, xa pra sempre en
min, indestructíbel, pairamos sóbor da aldea natal.
Vin os edificios vermellos, lostregantes baixo o derradeiro sol,
apegados entre si, dibuxando sóbor dos campos unha cruz irregular,
os cómaros intensamente escuros, esleído o seu verdor
en azuis chumbizos, coroados xa pola néboa da noitiña.
Algo dentro de min decíame que aquela orde natural en que
vivira, o sistema de costumes en que me formara, tiña de
ser crebado. E iso mesmo quixo decir a matriarca cando manipulou
no cadro de mandos, determinando a nosa roita, e veu a axionllarse
onda min, na cápsula central da nave. Pediume que ollara
pra ela e fíxeno despaciosamente, demorando nos sucos, regueiros,
raíces, que percorrían a súa faciana nobilísima,
na súa delgadez coirenta, nos belísimos tatuaxes azuís,
marelos , que lle baixaban dende o estreito colo de garza, entrelazándose
nos pelexos, darredor dos seos longos, pendurantes coma bagos murchados,
toda ela, na luz verde da nave, coma dentro dun alento doce e irreal.
Quíxenlle moito, depositei a miña cabeza sóbor
dos seus xoenllos osentos, aloumiñeinos e percibín,
ao contacto coa pel, ise cheiro inconfundíbel dos vellos,
que ao mesmo tempo repuna e che conmove. Faloume, mainamente, de
que debía esquencer todo o pasado, esquencer ás nais,
aos pais, aos irmáns, aos vellos, a todas as xeracións,
a toda a nosa comunidade familiar incluída ela mesma. Esquencer
todo o recibido como verdade, como fundamento, como norma. Poñer
a totalidade en custión, desvestirme de min mesmo pra entrar
nos Circuítos, dentro dos cales faríame outro pra
un destino inmorredoiro.
bbb-Agárdache
-dixo a matriarca- un labor que, se o cumpres, todo o mundo resultará
liberado.
bbbLémbrome
de que tiven medo e chorei. Cobrín de bagullas os xoenllos
da matriarca que docemente, roucamente, entoou unha cantiga que
endexamais ouvira mentres me aloumiñaba os rizos. Unha cantiga
entoada e dita cuns rexistros absolutamente dispersos e ao propio
tempo coherentes, dispar de toda a música que deica entón
chegara a min e que se erguía coma unha ave, despregando
unha plumaxe cálida e argalleira, entremesturada de cores
que se trasformaban, liquidamente; unha cantiga con fortes e estrañas
significacións que xa se elidían -deixando redondos
baleiros-, xa se representaban, obvias e duras coma cortizas, e
o todo era indecíbel, pairaba sobre o mundo e, en arrautos
subitáneos e rudos, cortábase, raspaba, renxía,
daba grimo en agudos coma escalpelos. Soupen daquela, como se un
pequeno chinelo se abrise e dese luz á miña confusión,
que a cantiga procedía dunha distinta dimensión cultural
deica entón fechada a min. Era, sóupeno máis
tarde, a dimensión dos Circuítos do Non, celosamente
gardada aos cativos e cuxa iniciación comezaba pra min, daquela,
coa canción da matriarca, na cápsula central da nave
que esvaraba no vento exactamente cara a Cidade Vella.
bbbPouco
despois a nave descía en vertical sóbor do espacio
deserto da Cidade Vella. Longas avenidas calladas de puntos de luz
inextinguíbel que xa non alumeaban o denso trasfego de xentes
que as encheron en eras ultrapasadas, en eras denanteriores ao Estado
dos Seis Libros; edificios metálicos, uniformemente azuis.
Todo me acolleu mudamente, contaxioume o seu frío, desolación.
Abandonamos a nave e penetramos nas masas esferoides hastra lugares
igoais entre si que a matriarca recoñecía mediante
cálculos realizados nunha máquina portátil
callada de cifras e de luces mentres, sempre, incesante, retomaba
a cantiga. A cantiga, que agora esvaraba coma por carrís
propios nos teitos e muros curvos, ecoando no metal con eco de sedas,
deixándose atravesar pola luz e irradiando ela mesma luz,
coma as paredes.
|
|
|
bbbAtopado
finalmente o lugar preciso, a matriarca deixoume encomendado a un
grupo de quince homes e mulleres que, vestidos de roupas pesadas
e antigas, habitaban un vastísimo espacio abovedado, e ela
voltou, cantando, ao val perdido, ao paradiso de algún día.
bbbCo
grupo permanecín hastra os vinte anos. Fóronme iniciando
nos principios dos Circuítos do Non, dos que eles eran o
Consello Supremo. Aprendín en longas xeiras esgotadoras.
Aprendín en longas xeiras esgotadoras as cen mil mañas
da resistencia, do disimulo, da clandestinidade, da loita violenta.
Ensináronme o manexo de armas de man, o control das grandes
forzas enerxéticas, a técnica da propaganda pola destrucción,
demolición. Pouco e pouco fun coñecendo, asumindo,
os puntos básicos da sabiduría, resumidos nos Principios
de Doutrina, a saber:
I. A mentira é estática.
A verdade é o movemento.
II. Os homes poden chegar a ter coñecementos por eles mesmos,
independentemente dos Seis Libros.
III. Na actualidade, o principio II resulta imposíbel,
pro, nos tempos denanteriores ao Estado dos Seis Libros, os homes:
a) Podían chegar a coñecer sen precisión
dos Seis Libros.
b) Mesmo calisquera home podía chegar a escribir o seu
propio libro.
IV. Ao derrubaren o Estado dos Seis Libros, os homes ficarán
ceibes, recuperarán a disposición de si e mais a
facultade de coñecemento, no seo dunha sociedade en movemento
(verdade).
V. Se a verdade é o movemento, iste, de algún xeito,
áchase en relación coa libertade.
VI. O estado de alma do home verdadeiro (do membro dos Circuítos
do Non) debe ser a confusión, pois non sabe nada e nega
a sabiduría estática (morta) dos Seis Libros, e
mais a espranza, pois espera na destrucción do Estado dos
Seis Libros.
bbbA
grande revelación produciuse inopinadamente o día
en que cumpría os vinte anos. A inmensa cúpula lostregaba
cilindros azuis, converxentes, nos que danzaba o po en ledas zarabandas.
Os meus quince mestres concorreron simultáneos. Explicáronme
a necesidade que eu tiña de ser capado, deixándome
intactos os testículos, a fin de que a miña coraxe
viril fora feroz, constante e insatisfeita. Porque, sinxelamente,
eu estaba destinado, por cálculos feitos moitos anos atrás,
pra me constituír en Xefe da Revolta, cuxo día,
hora e duración estaban sinalados polas máquinas
e cuxo final sería fatalmente favorábel á
resistencia, favorábel por fin aos Circuítos do
Non. Deixeime podar a miña vara verde e fun conducido,
ao estar recuperado, por poeirentas galerías máis
antigas, máis e máis estreitas, ancestrais, esterrecentes,
construídas cun metal verdecente pra min descoñecido,
nas que, á dereita e á esquerda, fuxían lombos
pelados de animais visgosos e abominabeis que, ao mellor, abandonaban
na súa fuxida grandes ollos palpebrexantes ou cobregantes
probóscides que se retorcían espantosamente e morrían
baixo o impacto da luz e da enerxía dimanante do noso vehículo.
Dos corredores de metal verdecente pasamos aos pasigos de pedra
e, distes, ás escadeiras. Escadeiras roxintes, de madeira,
que nos conduciron ao reducto máis secreto e recuado da
Cidade Vella, onde me reunín cos Tres Grandes Mestres dos
Circuítos, que son os que deciden sóbor do Consello
Supremo. Os meus quince educadores bicaron aos Grandes Mestres
nas fazulas e na boca, e todos riron moito entremesturados coma
camaradas. Sentámonos logo darredor dun lume de carballo
e soupen, por boca dos tres Grandes Mestres, que era preciso atopar
o Sétimo Libro, pois nil, segundo tradición, contéñense
as verdades orixinais, denanteriores ao Estado dos Seis Libros,
que propiciarán a recomposición da nosa unidade
persoal; que, entramentres os Circuítos non atoparan o
Sétimo Libro, era preciso resistir na confusión
e mais na espranza, confortados polos Principios de Doutrina;
que, chegado o intre, era preciso combater a sangue e fogo hastra
destruír o Estado dos Seis Libros.
bbb-Pro isto non é máis
que unha declaración xeral, dixen eu con agresividade,
ollando unha por unha as facianas nobilísimas que endexamais
viran o sol, o rostro dos Grandes Mestres, fillos de Grandes Mestres
que naceran nas concavidades de pedra da Cidade Vella e pasaran
a totalidade da vida nelas dirixindo os Circuítos, netos
de Grandes Mestres consagrados dende o nacemento á rebelión
e á pescuda, sen se relacionar co mundo opresor de fóra
senón a traveso do Consello Supremo cuxos membros, á
súa vez, naceran e criáranse nas edificacións
metálicas da Cidade Vella e unicamente conectaban co mundo
exterior a traveso de disidentes dos derradeiros circuítos
dos Circuítos do Non, que depositaban neles a súa
confianza sen lindeiros e as noticias da resistencia, da confusión
e da espranza.
bbb- A partir de agora es o noso
Xefe. Pro denantes de te considerares investido debes saber o
que che agarda. É algo que ti debes realizar, porque así
está determinado polos cálculos e porque ninguén
que non seña ti o pode facer. Trátase, simplemente,
de derrubar o Estado dos Seis Libros. Porque, sabes, os tempos
son chegados.
bbbSeguiron falando, con nerviosismo
e paixón, coma se foran mozos a preparar unha troulada,
ou mintireiros fabulando unha adrola calquera. Fun sabedor, entón,
de moitas cousas que ignoraba ou das que conservaba unha noción
moi vaga adquirida antes dos doce anos, no tempo en que andiven
polo mundo exterior. Así soupen que no Estado dos Seis
Libros o tempo divídese en períodos de dez anos,
cada un dos cales réxese polas verdades que se manifestan
nos ritos ordenados nun Libro. Cada seis períodos esgótanse
os Libros, pois só dispoñen de seis. Pero no sexto
Libro está contido o que hai que facer ao rematar o ciclo,
que é coma se rematara o mundo e fose preciso recomezalo,
recrealo. O que hai que facer ao rematar o ciclo é a Ceremonia
que conmemora a invención da morte. Esta ceremonia dura
oito anos e realízase, polo tanto, aos sesenta de iniciarse
o ciclo. Durante istes oito anos os Gardiáns dos Libros
teñen de setenta e oito a oitenta e seis anos, porque sesenta
anos atrás, cando tiñan dez, foron escolleitos antre
os meniños desa edade polos Gardiáns dos Libros
e fóralles transmitida durante os oito anos da Ceremonia
toda a sabiduría do Estado e foran consagrados Gardiáns
dos Libros, coa obriga de gardar a orde, a sabiduría do
Estado e os Seis Libros, durante sesenta anos, hastra o intre
de escolleren novos meniños que serían iniciados
á súa vez como Gardiáns dos Libros, función
a desempeñar durante seis períodos de dez anos,
e así. Durante a Ceremonia, os pobos mestúranse
antre eles, flaxélanse as persoas, o asasinato está
permitido, os homes deben levar antigos vestidos de muller e é
o tempo máis indicado pra se facer tatuar. A Ceremonia
é un tempo horroroso e lúcido no cal cada crime
e cada aberración están preceptuados na derradeira
parte do Sexto Libro. Un Grande Mestre xoven e lourido, con ollos
coma carbóns acesos e falas esguías, rápidas,
decíame:
bbb- Non podemos, pois, agardar unha
millor ocasión pra derrubar o Estado dos Seis Libros. Hai
que atacar no corazón da besta, na Ceremonia. No ferro
máis feble da gramalleira, cando os vellos Gardiáns
trasmiten os segredos aos meniños de dez anos. Hai que
atacar antes que teñan dazaoito, no final da Ceremonia,
pois sería tarde. Tes que atacar no principio. Sabes todo
pra seres un Xefe. Foches escolmado mediante cálculos infalibeis.
Agora, nas vísporas da Ceremonia, tes a edade xusta, a
sabiduría xusta e todo o poder soterraño dos Circuítos
do Non atrás túa. Tes que nos conducir hastra a
vitoria combatendo o Estado dos Seis Libros e descobrindo o Sétimo
Libro.
bbbBaixei as esqueiras de madeira,
percorrín os camiños e as estancias de pedra, de
metal, saín ás avenidas baleiras da Cidade Vella
onde só se moven os torbeliños de po, da man teimosa
do vento. Naveguei polas comunidades que participaban clandestinamente
nos Circuítos reclutando combatentes, sementando consignas,
conspirando, dando instruccións, ánimos. De xeito
que, ao principiar a Ceremonia, unha cadea de demolicións
de monumentos do Estado fixo pública e presente en todo
o mundo a acción dos Circuítos. Foron, consecutivamente,
arrestadas polos soldados aquelas persoas incluídas nas
listas de expiación e exterminio rituais para despois seren
pasadas polas armas nas eiras das comunidades, ou ao pé
dun templo derrubado. Ou ben martirizadas nas procesións
de flaxelantes bébedos que ondulaban coma pequenas víboras,
de aldea en aldea, entrechocando no ar as naves coidadosamente
mal dirixidas polos seus tripulantes. ¡Naves, tripulantes,
flaxelantes, soldados bébedos, peleriños que percorrían
o Estado pra vocear millentas veces, no mesmo ton, en cántico
seguido, a noticia da invención da morte e da orixe dos
tempos! Nós, pola nosa banda, matabamos grande cantidade
de soldados, pro estas mortes confundíanse na desorde xeral,
e resultábanos absolutamente imposíbel chegar aos
Gardiáns dos Libros, o enemigo principal, cabeza da tenia.
Por iso, sen consultar co Consello Supremo nen cos Grandes Mestres,
puxen en funcionamento pola miña conta o dispositivo de
percura do Sétimo Libro. Baixei a min mesmo, fixen un esforzo
de concentración durante moitos días e noites, programei
as máquinas, asumín os datos fornecidos, baixei
aínda a niveis máis dolorosos, terribeis, profundos.
Cheguei hastra a zona última de resistencia, de combustión
límite, da miña dimensión mental. Resultado:
atopei o Sétimo Libro. Vinno limpamente, nunha arroutada
que me trasteou as raiceiras, fontanas, manantíos de min
mesmo. O Sétimo Libro estaba nas cavidades de pedra, xusto
onde as testas pensadoras dos Circuítos do Non esmorecían
dende a noite das edades en percura da liberación.
bbbEncamiñeime direitamente,
soio, á enorme estancia esquencida e poeirenta en cuxo
centro, no seu atril barroco, cáseque comesto polas larvas,
descansaba fechado o Sétimo Libro. Abrino, mergulleime
na súa lectura, na lectura do ritual. E unha onda de terror
deixoume petrificado, pois o Sétimo Libro estabelecía
con detalle como no curso dos oito anos da Ceremonia deberían
encarnar os diaños dos tempos de antano en figura de rebeldes
dos Circuítos do Non e sinalaba a importantísima
función dos Circuítos do Non dentro do Estado dos
Sete Libros (habitualmente chamado, nos sectores non iniciados
da poboación, Estado dos Seis Libros). Sentín que
o meu corpo perdía peso, que levitaba, ao continuar a lectura
e decatarme que a morte do Xefe dos Circuítos do Non viña
pormenorizada en todas e cada unha das torturas que debería
sofrer en conmemoración e lembranza da invención
da morte.
bbbFechei o Sétimo Libro mentres
me rodeaban, surtindo en cada anaco da estancia, de antre o po
e a penumbra, soldados fortemente armados e con casco, tatuado
nos seus peitos espidos o labirinto azul do medo.
bbbSei que dende o intre en que fun
arrancado á miña comunidade familiar non fixeran
outra cousa comigo que prepararme pra participar na Ceremonia,
participación que culminará ao mencer, cando me
torturen meticulosamente e me maten, perante os ollos abraiados
dos meniños de doce anos que no seguinte ciclo torturarán
meticulosamente e matarán a outro Xefe preparado a tal
fin con precisión e exactitude polos Circuítos do
Non.
bbbPolo momento non sufro. Sométome
con resignación, pro confío con ardor en que algún
día unha pedra caia no engranaxe, unha estrela relumbre,
verdadeira rebeldía estoupe por canles diferentes, as luciñas
contidas no cantar da matriarca convírtanse en volcán,
liberación. Penso, si, con saudade, nun ledísimo
val, rico en mazá, mirambel, ameixa, con socalcos de millo
estremedido nas lenturentas longas noites zucradas.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|