Texto introductorio
É
difícil saber se os contos populares cos que medraron moitas xeracións,
coma Cincenta, Carapuchiña Vermella, O Gato Con Botas e similares, seguen
a ter un papel importante na socialización dos
nenos e nenas de hoxendía. Pero é evidente que os debuxos animados,
os cómics, videoxogos e cine son axentes principais nese proceso de aprendizaxe
de conductas, normas, valores e roles.
Os comics, debuxos animados, videoxogos etc teñen unha innegable función de divertimento, pero estos, coma calquera xogo, non son neutros respecto ós valores que transmiten e na medida en que os/as cativos/as, mesmo a mocidade e as persoas adultas os identifican con lecer e entretemento resultan ser instrumentos enormemente eficaces para a transmisión de modelos culturais por canto os nosos mecanismos de defensa fronte a normas, valores ou roles impostos están adormecidos na medida en que tales modelos proveñen de algo que nós mesmos buscamos para o noso relax.
Cómpre engadir ó anterior que tanto cómics coma debuxos animados (imos prescindir, polo momento, dos outros elementos para facilitar a análise) son desexables para un grande sector de público —lémbrese a amplo ábano de idade dos espectadores de Shin Chan ou dos Simpson— e requiren un mínimo esforzo por canto as imaxes fan máis doada a lectura, de feito neles é máis importante a imaxe que o texto chegando mesmo a carecer deste; en canto as animacións o feito do movemento constante unido a utilización de cores chamativos é máis que suficiente para atraer a atención do espectador polas mesmas características obxectivas dos estímulos independentemente do interese que poida prsentar a historia como tal. Este poder engaiolante é o que nos debe levar a tomar en consideración estes elementos e reflexionar un momento sobre eles.
Este
estudio vaise centrar principalmente
nos cómics mais cómpre ter presente que existe unha relación
de apoio entre as versións en papel e as animadas ben series de debuxos,
ben videoxogos e mesmo con algúns xéneros cinematográficos.
O
mundo dos cómics é moi heteroxéneo: hai cómics para
adultos, para a xuventude e cómics para nenas/os. Ademáis pódense
clasificar segundo a súa procedencia que vai marcar grandamente o tipo
de estética e mesmo de temática: manga xaponés, cómic
americano....
Dende fai unhas decádas hai tamén cómics feitos por mulleres
que van introducir outra maneira de facer tanto nas ilustracións como
nas historias que reflicten.
Imos analizar algún destes tipos, sen pretender abarcalos todos, desde
unha perspectiva feminista amosando a imaxen que ofrecen da muller e tamén
salientando e dando a coñecer esa outra mirada que aportan as mulleres
que recentemente se incorporaron como autoras, debuxantes ou guionistas ó
mundo das bandas deseñadas ata fai pouco ocupado maioritariamente por
homes.