"A
temática sobre mulleres vén centrándose tradicionalmente
en análises que de cotío enfatizan demasiado a súa
situación de marxinación e opresión. No caso das
mulleres africanas, esta percepción vólvese en extremo
desgarrante. Neste senso, é curioso e desalentador constatar
que,
aínda desde as institucións relacionadas coa axuda ó
desenvolvemento, insístese nunha aproximación ó
tema que trata as mulleres máis como un problema que como un
piar fundamental
no proceso de reestructuración das sociedades africanas. En consecuencia,
e sen por iso ignorar as terribles experiencias que sofren moitas mulleres
ó sur do Sahara, faise absolutamente necesario rescatar o magnífico
aporte destas protagonistas silenciosas que, en definitiva, posibilitan
a supervivencia da maioría dos fogares do continente negro. É
neste contexto no que se inserta a idea das mulleres como principais
creadoras dun futuro esperanzado para a África subsahariana...
É
ben sabido que o acceso á escolarización entre as africanas
é considerablemente menor que
entre os homes, que estas son unha fonte facilmente manipulable de traballo
gratuíto ou que, en
determinadas sociedades, vense sometidas a prácticas de mutilación
sexual. Por
outra banda, os numerosos
conflictos que sacoden o continente supuxeron
a desaparición física de centos de miles de persoas ou
obrigaron a migracións internas ou externas de millóns
de refuxiados. En situacións semellantes, as mulleres conforman
unha inmensa maioría. No caso das refuxiadas, as violacións,
a escravitude sexual ou a prostitución á que se ven forzadas
para asegurar a subsistencia das súas familias fai que a súa
circunstancia sexa, sen dúbida, aínda máis dolorosa
cá dos homes. A todo isto debemos engadir, a maiores, o azoute
da SIDA...
Nembargantes,
estas realidades deben contextualizarse de acordo con unha diversidade
que, en moitas ocasións permanece na sombra. De feito, calquera
aproximación á problemática da muller africana
require desmitificar, antes que nada, a idea deste colectivo como un
todo homoxéneo. As africanas pertencen a culturas, etnias, relixións
e estructuras económicas e sociais moi diferenciadas entre si.
Cada rexión, cada país, cada comunidade posúe características
propias e mesmo, dentro dun mesmo estado, existen enormes variacións.
Atopamos ó mesmo tempo sociedades de estructura matrilineal e
patrilineal, mulleres de relixión cristiá, musulmana ou
animista, de razas e etnias diferentes e de cultura urbana ou rural...
Consecuentes
cunha longa tradición de resistencia organizada á opresión,
as africanas procuraron respostas e solucións adaptadas a unhas
circunstancias en constante transformación. Unha das chaves deste
fenómeno é a organización en grupos e redes solidarias
de moi distinta natureza. Estas asociacións presentan unha enorme
flexibilidade e variada tipoloxía: poden ser clandestinas ou
oficiais, institucións próximas a partidos políticos,
clubs sociais ou ben ONG de gran militancia; poden atoparse desde sistemas
bancarios informais ata redes mundiais de telecomunicación. Esta
heteroxeneidade non impide, sen embargo, que o seu peso social sexa
innegable e que os gobernos africanos comezaran xa a telas en conta
a través da creación de organismos que colaboran estreitamente
con elas...
Parece pois necesario considerar á muller como eixo fundamental
para o desenvolvemento das sociedades africanas e no que a comunidade
internacional atopará, por fin, un instrumento válido
no seu intento de cooperación e axuda.” *
Ofertámosvos unha aproximación a algúns dos problemas
máis abafantes das sociedades africanas e algunhas das maneiras
de tentar resolvelos ou, polo menos, mitigalos onde o protagonismo das
mulleres resulta innegable e esperanzador.
*
Extracto
de “La mujer africana. Mito y realidad”. Luis Mora. Verónica
Pereyra.